میخواهم یک برنامه نویس شوم از کجا و چطور شروع کنم؟

در قدم اول شما باید آشنایی کامل با کار کرد کامپیوتر باشید حتماً با سیستم عاملهای آشنائی داشته باشید و نحوه نصب نرم افزارها و استفاده از انترنت و کار های اولین کامپیوتر را بخوبی بلد باشید.

پیش نیازها:

آشنائی با کرد کلی کامپیوتر
آشنائی با سیستم عامل ها
نصب نرم افزارهای

پیشنهاد میکنم از پله اول شروع کنید و زبانهای برنامه نویسی را از زبان ساده شروع کنید و یا مارک اپ مثل HTMLسعی کنید با اچ تی ام ال بازی کنید و کاملاً درکش کنید و در پهلوی این زبان مثل CSS یا XML نیز برای مفهوم گیری خوب است که در پهلویش داشته باشید.

سپس به طرف پله بعدی قدم بگذارید یعنی زبان اسکریپت نویسی مثل Javascript که یک قدم بالاتر از زبانهای مارک آپ هست

بعد از این یک زبان برنامه نویسی را شروع کنید که علاقه دارید.

چه زبان برنامه نویسی را انتخاب کنم؟

برای برنامه نویسی واقعا انتخاب زبان سخت هست ولی زیاد هم فرق نمیکند تا جاییکه ما هدفمان مشخص باشد که روی کدام پلتفرم کار خواهیم کرد من خودم پیشنهاد میکنم پلتفرم وب چون امروز همه چیز تحت وب شده و حتی اپلیکیشن ها هم اکثرا به نحوی از وب استفاده میکنند.

پس سعی کنید حد اقل یک زبان برنامه نویسی تحت وب را بیاموزید.

زبانهای تحت وب:

زبان پی اچ پی: زبان پی اچ پی یک زبان بسیار ساده هست ولی قدرتمند. این روی ویندوز , مک و لینوکس هر سه بصورت خیلی خوب کار میکند.

زبان ای اس پی: زبان پلت فرم مایکروسافت که صرفا روی سرورهای ویندوز کار میکند البته شاید در آینده به پلتفرم های دیگر نیز راه پیدا کند.

زبان جاوا: زبان قدرتمند و محفوظ جاوا امروزه کمی نقش کمرنگی در وب دارد چون پیچیدگی های بسیاز زیادی دارد و همچنین محدود و سنگین هست.

زبان پایتون: این زبان محبوب برنامه نویسان امروز هست که هم وب کار میکند و هم به نحوی دیسکتاپ که این زبان شیرین بخاطر قدرت بالا از استفاده اطلاعات زیاد پیشرفت کرده و محبوبت پیدا کرده.

زبانهای دیسکتاپ:

سی شارت یا وی بی: محصولات مایکروسافت با استفاده از ویژوال استیدیو برنامه نویسی در این زبانها خیلی ساده شده و هم قدرتمند و محفوظ.

جاوا: این زبان نیز یک زبان عالیست چون تقریبا به همه سیستم عامل ها بخوبی کار میکند مثل لینوکس , ویندوز , مک و سولاریس.

البته برای فعلا اندروید هم بیشتر از زبان جاوا و سی شارپ استفاده میکند که در این قسمت نیز جاوا خوب است.

زبان قدرتمند سی : این شایت سختترین زبان برنامه نویسی باشد ولی با قدرت بالاییکه دارد شاید ارزشش را داشته باشد این زبان برای ماشین هست و تقریبا با همه انواع سخت افزار کار میکند و شما با این زبان محدود پلتفرم نیز ندارد میتوانند وب , دیسکتاپ و ماشین کار کنید.

زبانهای دیگر:

زبانهای دیگری در این بخش هست که زیاد پر رنگ نیستند ولی هنوز طرفداران خود را دارند مثل دلفی, اکشن اسکریپت و غیره.
اینها زبانها معروفتر امروز هستند که شما هر کدام را انتخاب کنید. ضرر نکرده اید.

نقش زبان انگلیسی در برنامه نویسی؟

زبان انگلیسی نقش بسیار مهم در برنامه نویسی دارد بخاطریکه هر روز که نه هر ثانیه زباها و شویه ها جدید میشود و یک برنامه نویس خوب نمیتواند منتظر بماند تا شخصی اپدیت ها و موضوعات جدید را ترجمه کند و ترجمه آن چقدر منظور اصلی را برساند بحث جدا.
یکی از سختی ها و هم شیرینی های برنامه نویسی تحقیق دوامدار هست شما به عنوان یک برنامه نویسی باید همیشه در حال تحقیق باشید و یافتن راه های جدید و موثر باشید و تحقیق به زبانهای محلی صدها برابر محدودتر است از زبان انگلیسی.
 
حل مشکلات نیز بدون انگلیسی کامل نخواهد بود. تقریبا همه زبانهای برنامه نویسی را انگلیسی زبانها نوشته اند و یا کل معلومات ارائه شده را به زبان انگیسی ارائه میکنند و شما بدون انگلیسی نمیتواند خدمات معلوماتی موثری را در مورد مشکل و یا سوال خود دریافت کنید.